Kokoomuslaista populismia paikallistasolla

Kun kuulimme maanantaisen kaupunginhallituksen päätöksen kaupunginjohtajan talousarvioesityksen hylkäämistä, olimme pöyristyneitä. Kaupunginhallitus Kokoomuksen johdolla julisti pelastavansa kaupunkilaiset kiinteistöverojen korotukselta. Sinänsä Kokoomuksen kanta asiasta on ollut varsin hyvin tiedossa, mutta toimintatapa oli käsittämätön.

Valtuustoryhmät neuvottelevat parhaillaan kaupungin ensi vuoden talousarviosta ja yhtenä aiheena on juuri kiinteistöveroasia. Tästä huolimatta Kokoomus päätyi kesken neuvotteluiden esittämään kaupunginjohtajan talousarvion hylkäämistä ja etsimään yli 5 miljoonaa euroa lisää säästettävää tai lisätuloja kaupungille kiinteistöveron korotuksen sijaan. Ehdotus on ymmärrettävä. Mutta se ei ole, että Kokoomuksella ei ole esittää mitään vaihtoehtoja, vaan viranhaltijoille annettiin viikko aikaa löytää ratkaisu. Kaupunginvaltuusto kun lyö lukkoon tulevan vuoden veroprosentit jo ensi maanantaina. Tämä jos jokin on populismia.

Populismi ei kuitenkaan lopu tähän. Edellisen lisäksi Kokoomus haluaa saada aikaiseksi nollatuloksen ja lisätä perusopetukseen 500 000 euroa. Yhteenlaskettuna nollatuloksen saavuttamiseksi tarvitaan siis lähes 7 miljoonan euron menovähennykset tai tulojen lisäykset jostakin muualta. Vihreä valtuustoryhmä epäilee, että nurkaan ajetut viranhaltijat eivät voi löytää järkeviä menovähennyksiä – tai lisätuloja – viikossa.

Pidämme erikoisena, että Suomen hallitukseen kuuluvien puolueiden jäsenet etunenässä pyrkivät estämään hallituksen linjausten toteuttamista kunnissa. Valtio nimittäin kannustaa kuntia korottamaan kiinteistöveroja, samalla kun se vähentää kunnille maksettavia valtionosuuksia. Populismin lisäksi puhutaan tältä osin myös kaksinaismoralismista.

Vihreillä ei ole pokkaa väittää, että ensi vuoden kaupunginbudjetti pystyttäisiin tekemään veroja korottamatta.

Vihreän valtuustoryhmän tavoitteena on taata peruskouluille rauha ja antaa perusopetukseen 500 000 euroa lisää, jotta luokkien ryhmäkoot eivät karkaa käsistä. Haluamme myös varata 500 000 euroa varhaiskasvatukseen, jotta subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaus saadaan peruttua ja perheiden arkea helpotettua. Syrjäytymistä ennaltaehkäisevänä toimintana tahdomme työttömille mahdollisuuden opiskella Wellamo-opistossa 50 % alennuksella (nykyään alennus on 20 %) – tähän tarvitaan vain 25 000 euroa. Haluamme myös varmistaa, että joukkoliikenteen lippujen hintoja ei koroteta ensi vuonna, koska niiden hintoja korotettiin tuntuvasti hiljattain.

Panostamalla tulevaisuuteen ja ennaltaehkäisyyn, säästymme paljon suuremmilta menoilta tulevaisuudessa ja luomme samalla tuloja. Leikkausten tie alkaa olla Lahdessa kuljettu loppuun. Näivettämällä ei päästä eteenpäin.

Lahden Vihreän valtuustoryhmän neuvottelijat
Aleksi Mäntylä, valtuustoryhmän pj