Energiapolitiikasta kiinnostuneena Vihreänä poliitikkona on joskus vaikeaa avata Vihreiden suhtautumista ydinvoimaan. Niin julkisuudessa, sosiaalisessa mediassa kuin kansan parissa, törmää usein väitteeseen, että Vihreät eivät osaa päättää pysyvätkö hallituksessa vai eivät, jos hallitus on myötämielinen ydinvoimalle.

Vaalikaudella 2007-2011 Vihreäthän pysyi hallituksessa ja vuorostaan vaalikaudella 2011-2015 Vihreät lähti hallituksesta siinä vaiheessa, kun hallitus päätyi puoltamaan ydinvoimaa. Vaikka toisin väitetään, kummallakin kerralla teimme juuri sen, mitä olimme vaaleissa luvanneet.

Vuoden 2007 vaaleissa Vihreiltä kysyttiin lukuisia kertoja julkisuudessa, teemmekö me lisäydinvoimasta kynnyskysymyksen hallitukseen menemisen osalta. Vastasimme joka kerran selkeästi, että emme aio tehdä ydinvoimasta kynnyskysymystä, sillä politiikassa on monta muutakin tärkeää asiaa ydinvoiman lisäksi, joihin haluamme muutosta. Hallitusneuvottelut vuonna 2007 päättyivät siihen, että hallitusohjelmaan ei kirjattu kielteistä kantaa lisäydinvoimalle. Samalla oli jo etukäteen tuotu muillehallituspuolueille selväksi, että jos lisäydinvoimaluvista päätetään hallituskauden aikana, Vihreät äänestää esitystä vastaan niin hallituksessa kuin eduskunnassakin. Näin myös tapahtui.

Julkisuudessa asia luettiin kuitenkin niin, että olimme valmiita myymään periaatteemme hallituspaikan puolesta. Hallituksesta lähteminen ei kuitenkaan ole koskaan helppo päätös. Poliittinen puolue ei voi ajaa
ajatuksiaan eteenpäin, ellei sillä ole valtaa. Hallitus/oppositio-jaossa valta on pääosin hallituksessa ja oppositio voi lähinnä vain kritisoida päätöksiä. Ydinvoima-asiassa Vihreät on kohdannut hallituksessa jo moneen kertaan seuraavan ongelman: Eikö riitä, että äänestää jokaisessa vaiheessa ydinvoimaa vastaan? Pitääkö sen lisäksi luopua mahdollisuuksista vaikuttaa muihinkin tärkeisiin asioihin?

Vuoden 2011 vaaleissa nostimme selvästi esille, että Vihreät sanovat ei ydinvoimalle. Teimme siitä myös kynnyskysymyksen hallitusneuvotteluissa. Tämän johdosta hallitusohjelmaan kirjattiin, että hallituskauden aikana ei anneta uusia ydinvoimalupia. Viime vuoden alkusyksystä kävi kuitenkin selväksi, että muut hallituspuolueet eivät enää halunneet kunnioittaa tätä osaa hallitusohjelmasta ja koska kyseessä oli meidän tapauksessamme kynnyskysymys hallitukseen lähtemisen kannalta, niin meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin lähteä ulos hallituksesta. Toimimme siis taas juuri niin kuin olimme ennalta ilmoittaneet.

Politiikka on vaikeaa ja julkisuuskuvan ylläpito vielä vaikeampaa. Yksi osuva populistinen kommentti, jota sitten toistetaan tarpeeksi useaan kertaan saa ihmiset uskomaan vaikka mitä, mutta saman populistisen heiton korjaaminen oikeaan tietoon perustuvaksi vaatiikin sitten paljon enemmän. Todennäköisesti tämänkin kirjoituksen moni ohittaa ajatuksella, että selittelyn makua. Se kun on niin helppoa.

Vihreät on ainoa eduskuntapuolue, joka on määrätietoisesti aina äänestänyt lisäydinvoimaa vastaan. Mielestämme ydinvoimaan tuhlatut resurssit olisi järkevämpää käyttää kotimaisiin uusiutuviin energianlähteisiin ja niiden kehittämiseen. Tällä tuettaisiin samalla kotimaista uutta ja vanhaa yritystoimintaa sekä luotaisiin uusia työpaikkoja Suomeen.

Aleksi Mäntylä
Lahden Vihreän valtuustoryhmän pj.
Eduskuntavaaliehdokas